تخصص گرایی در مدیریت کسب و کار و چگونگی توجه به آن

حضور افراد متخصص، یکی از افتخارات مؤسسین کسب وکارها است که می‌توانند مانعی برای خروج نخبگان از کشور باشند. تخصص‌گرایی به معنای سنجش افراد برای یافتن شایسته‌ترین‌هاست. شایسته‌ترین‌هایی که در  تمام لایه‌های سازمان نظر تخصصی داشته و بتوانند در خلق آینده کسب و کار نقش مؤثری ایفا نمایند.

تخصص گرایی در مدیریت کسب و کار  برای یک سازمان حیاتی است، اما چرا؟ بدون شک، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در برابر شرکت‌های بزرگ قرار دارد، تخصص گرایی یا به عبارتی، استفاده از افراد در جایگاه مناسب آن‌ها است. استخدام افرادی که کیفیت و بهره‌وری مورد نیاز شرکت را ندارند و یا در موقعیت نادرستی قرار گرفته‌اند، دیر یا زود به کابوسی برای شرکت بدل خواهد شد.

هیچ شرکتی با استخدام افراد ناکارآمد و یا بدون تخصص موافق نیست، اما این معضل برای همه شرکت‌ها وجود دارد و می‌تواند ادامه داشته باشد. رشد سریع، فروش بیشتر و بسیاری عوامل دیگر باعث می‌شوند تا مدیران یک کسب و کار دست به استخدام افرادی بزنند که ممکن است نتوانند از  پس این موقعیت شغلی برآیند.

گاهی نیز کارمندان در موقعیت‌های شغلی قرار می‌گیرند که ایده‌آل آن‌ها نیست. دلیل این موضوع را می‌توان عدم ارزیابی درست دانست که یک خطای مدیریتی به ویژه در بخش منابع انسانی محسوب می‌شود. این یعنی که مدیران نتوانسته‌اند مهارت و اهداف فرد را به درستی شناسایی کنند و آن را در مسیر اهداف سازمانی هم‌سو سازند.

 
تخصص گرایی در کسب و کار چه مزایایی به همراه دارد؟

قرار گرفتن کارمندان در موقعیت درستی که متناسب با تخصص آنهاست از نظر شغلی مزایای بسیاری به همراه دارد. انتخاب درست فرد برای یک موقعیت شغلی می‌تواند به صورت مستقیم روی بهره‌وری و کارآمدی یک سازمان تاثیر داشته باشد. این موارد را در نظر داشته باشید:

    صرفه‌جویی در وقت و منابع

زمانی که فرد مناسب و متخصصی برای یک موقعیت شغلی انتخاب شود، نیازی به تحقیقات دوباره درباره بازار و تخصص مورد نیاز نخواهید داشت. کارمندانی که تخصص لازم و کافی برای یک موقعیت شغلی را دارند، پس از استخدام نیز تلاش برای توسعه مهارت‌ها و عملکرد خود را متوقف نمی‌کنند. به این ترتیب، زمان و هزینه زیادی در بخش منابع انسانی ذخیره خواهد شد و نیازی به جستجو برای کارمند جدید نخواهد بود. تخصص گرایی در این بخش کمک می‌کند تا تنها زمانی که نیاز واقعی دارید دست به استخدام جدید بزنید.

    کاهش بار کاری دیگر کارمندان

استخدام یک فرد مناسب که با تمرکز بر تخصص گرایی در مدیریت کسب و کار وارد سازمان شده باشد بار کاری دیگر کارمندان را سبک خواهد کرد، چرا که آن‌ها می‌توانند وظایف خود را با فرد تازه‌وارد به اشتراک بگذارند. در حقیقت، بهترین روش برای استخدام افراد جدید توجه به مهارت‌ها و تخصص‌هایی است که باعث تقویت تیم فعلی شما و کمک به اعضای آن می‌شود. برای مثال، اگر تیم شما در بخش زمان‌بندی جلسات ضعف دارد، بهتر است به دنبال افرادی باشید که در مدیریت زمان کارنامه موفقی دارند. تیمی که از ترکیب استعدادهای مختلف تشکیل شده باعث می‌شود تا سازمان زودتر به اهداف خود برسد.

    ظهور ایده‌ها و چشم‌اندازهای جدید

زمانی که کارمندان جدید با استناد به تخصص گرایی انتخاب شوند، می‌توان ظهور ایده‌های جدید را متصور شد، چرا که کارمندان جدید عمدتا چشم‌اندازهای ویژه‌ای دارند و می‌توانند راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری در شرکت ارائه دهند. برای مثال، افراد تازه‌وارد ممکن است تجربه خوبی از پیاده‌سازی یک روش کاری در شغل قبلی خود داشته باشند و آن را به شرکت شما انتقال بدهند.

همچنین، ممکن است که در موقعیت شغلی قبلی خود دوره‌هایی را گذرانده باشند که هیچ یک از اعضای تیم فعلی شما نداشته‌اند و در نتیجه تکنیک‌های جدید و کارآمدتری برای شرکت به ارمغان بیاورند. از این رو، در مصاحبه شغلی باید از افراد بپرسید که آیا راهکاری برای افزایش بهره‌وری شرکت یافته‌اند. پاسخ به این سوال می‌تواند فاکتور بسیار خوبی برای یافتن بهترین گزینه برای استخدام باشد.
چطور با محوریت تخصص گرایی استخدام کنیم؟

    توضیحات شغلی را درست بنویسید

برای جلوگیری از استخدام نادرست، نوشتن دقیق، درست و شفاف توضیحات شغلی نقش کلیدی دارد. اگر توضیحات شغلی دقیق نباشد، افرادی که واجد شرایط نیستند به شرکت یا سازمان راه خواهند یافت. حتما در توضیحات شغلی فاکتورهای موفقیت را قید کنید و رفتارها، کیفیت کاری و مهارت‌های مورد نیاز را برای متقاضیان شفاف سازید.

البته توضیحات شغلی نباید طولانی و پیچیده باشد و حتما در آن فرهنگ سازمانی رعایت شده باشد. فرهنگ سازمانی به شدت روی نقطه نظر متقاضیان تاثیر می‌گذارد. به این ترتیب، تفاوت بزرگی میان افراد واجد شرایط و ارزشمند با دیگران ایجاد خواهد شد.

    متقاضیان را با دقت بررسی کنید

در بسیاری از موارد، افراد تازه‌وارد نمی‌توانند به درستی کار خود را انجام بدهند که دلیل آن نداشتن مهارت مورد نیاز در موقعیت شغلی جدید آن‌هاست. براساس تحقیقات، تنها ۱۶ درصد از کارکنان جدید تمامی مهارت‌های مورد نیاز برای موقعیت شغلی فعلی و موقعیت شغلی جدید خود را دارا هستند.

در صورت شکست در این روند، هزینه‌های زیادی به گردن سازمان خواهد افتاد که شامل از دست رفتن فرصت‌ها، آسیب به برند، آسیب به تیم و هزینه‌های جایگزینی مجدد است. به عبارت ساده‌تر، استخدام نادرست، هزینه خواهد داشت.

مدیران بخش استخدام باید کاملا دقیق باشند، سوالات مرتبط با رفتارهای فردی بپرسند، مراجع قید شده در رزومه را بررسی کنند و تمامی مراحل مصاحبه را با وسواس پیش ببرند تا فرد ناشایستی را وارد شرکت نکنند. علاوه بر این، استفاده از تکنیک تحلیل داده‌ای نیز می‌تواند برای شناسایی تجارب کاری، مهارت‌ها و دیگر شاخصه‌های متقاضیان در سمت‌های قبلی موثر باشد.

    میزان دقت فرایند استخدام را بسنجید

دیگر فاکتور ضروری برای استخدام با محوریت تخصص گرایی در مدیریت کسب و کار این است که دقت فرایند استخدامی خود را بسنجید تا راه‌های پیشرفت و بهبود آن را کشف کنید. پیش از آنکه فرصت شغلی خود را منتشر کنید، آن را به تیم‌های شرکتی خود بسپارید تا میزان رضایت خود از حضور در شرکت شما را به صورت فرضی (با فرض بر اینکه در شرکت کار نمی‌کنند) بیان کنند.

دیگر نشانه‌ای که موفقیت این روند را نشان می‌دهد، نوع عملکرد دیگر کارمندان استخدام شده تا به امروز است. زمانی که اخلاق کاری آن‌ها را بررسی می‌کنید، حتما به این موارد توجه داشته باشید:

  • کارمندان جدید چه میزان زمان برای انجام وظایف روزانه خود نیاز دارند؟
  • آیا کارکنان جدید می‌توانند با اعضای تیم خود تعامل خوبی داشته باشند؟
  • از زمانی که فرد جدید به تیم اضافه شده، چه میزان رشد در کسب و کار دیده می‌شود؟
  • در فرایند استخدام، چطور به این نتیجه رسیدید که او گزینه خوبی بوده است؟
  • چه چیزی در مورد این فرایند نمی‌دانید و باید پیش از استخدام فرد جدید بدانید؟

    تخصص گرایی در مدیریت کسب و کار؛ عامل موفقیت یک سازمان

    همانطور که دریافتید، تخصص گرایی در مدیریت کسب و کار اهمیت زیادی دارد، چرا که از هزینه‌های اضافی جلوگیری خواهد کرد. در صورتی که افراد درست در موقعیت شغلی درست قرار بگیرند، سطح بهره‌وری سازمان به شدت افزایش پیدا می‌کند و همه افراد حاضر در تیم نیز آن را درک خواهند کرد.

    در عین حال، استخدام درست و مبتنی بر تخصص، به ویژه در بخش‌های مدیریتی، از ایجاد خسارت‌های بزرگ مالی جلوگیری خواهد کرد. از این رو، فرایند استخدامی شرکت باید بارها و بارها مورد ارزیابی قرار بگیرد، نقاط ضعف و قوت آن پیدا شود و پیش از استخدام افراد جدید، آنچه که باید باشد و نیست، در فرایند گنجانده شود.



بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *