چگونگی پرورش پرسنل خلاق

بدون تردید مدیران و رهبران سازمان در پرورش خلاقیت، تحریک و تشویق کارکنان و شناسایی ذهن‌ها خلاق نقش ویژه‌ای ایفا خواهند کرد؛ زیرا این تفکر خلاق است که از نابودی سازمان جلوگیری می‌کند و مجموعه را به سمت موفقیت و رسیدن به اهداف سوق می‌دهد. در حال حاضر پرورش پرسنل خلاق یکی از مهمترین دغدغه‌ها و چالش‌های مدیران سازمان به‌حساب می‌آید. همواره ایجاد خلاقیت در ابعاد فردی و گروهی به عنوان نیروی محرکه در روند رسیدن به موفقیت در شرکت‌ها مطرح است، از این‌رو مدیران در تلاش هستند تا با راهکارهای اصولی به شناسایی و پرورش پرسنل خلاق اقدام کنند.

امروزه شرکت‌های سراسر جهان، ایجاد علاقه در کارمندان و پرسنل را به عنوان کلید موفقیت مطرح می‌کنند که این موضوع با ایجاد انگیزه و حفظ آن در یک سطح مطلوب امکان‌پذیر خواهد بود؛ بنابراین اغلب مدیران به دنبال ایده‌ها و روش‌هایی برای پرورش خلاقیت در کارمندان هستند که در اینجا تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با چگونگی پرورش پرسنل خلاق در اختیارتان قرار دهیم تا مدیران بتوانند سازمان و شرکت مورد نظر را در مسیر رسیدن به موفقیت به درستی هدایت کنند.
تفکر خلاق چیست؟

تفکر خلاق (Creative Thinking) در واقع توانایی مشاهده مسئله از زاویه جدید، یافتن رویکردهای نو برای یک مشکل، حل درگیری بین پرسنل یا نتیجه جدید از مجموعه داده‌ها است که در صنعت و دنیای کسب و کار بسیار حائز اهمیت خواهد بود؛ از این‌رو رهبران همواره به دنبال کارمندانی هستند که خلاقانه فکر می‌کنند و ایده‌های نوآورانه را ارائه می‌دهند. افراد در تفکر خلاق از یک شیوه غیر معمول برای حل مشکل یا مسئله بهره می‌برند که در چارچوب فکری افراد معمول قرار ندارد.

به‌طور کلی تفکر خلاقانه یک تفکر خارج از چارچوب بوده که در آن از شیوه‌ای نوین برای بررسی و حل مسئله‌ها از زاویه دید متفاوت استفاده خواهد شد؛ از این‌رو سازمان‌ها و شرکت‌ها در حوزه‌های کاری مختلف همواره باید برای پرورش پرسنل خلاق تلاش کنند تا بتوانند در رقابت با سایرین موفق عمل کنند.
انواع تفکر خلاق

راز رسیدن به موفقیت در هر حوزه‌ای این است که پرسنل و کارمندان با علاقه به فعالیت بپردازند و از تفکر خلاقانه برای حل مسئله بهره ببرند و چشم‌اندازهای جدیدی را در محل کار ارائه دهند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که تفکر خلاقانه به چه شکل‌هایی بروز می‌کند؟ از آنجایی‌که تفکر خلاق در فضای کار می‌تواند شامل تخصص‌ها و مشاغل زیادی شود؛ از این‌رو به شیوه‌های گوناگون به نمایش درمی‌آید که به شرح زیر هستند:

    تفکر خلاق در سازماندهی
    تفکر خلاق حل مسئله
    تفکر خلاق در تجسم
    تفکر خلاق در موسیقی
    تفکر خلاق با ذهن باز
    تفکر خلاق در ارتباطات
    تفکر خلاق کلام
    تفکر خلاق حرکتی
    تفکر خلاق مکانیکی
    تفکر خلاق تحلیلی

بنابراین هر حوزه‌ای با توجه به نوع فعالیت و اهدافی که پیش‌رو دارد، می‌تواند از افراد با تفکر خلاق مناسب بهره ببرد اما این موضوع مستلزم پرورش ذهن کارمندان است که مدیران سازمان باید با راهکارهای اصولی به پرورش پرسنل خلاق اقدام کرده تا در رسیدن به اهداف موفق عمل کنند.
۴ روش پرورش پرسنل خلاق

مدیرانی که به دنبال شکوفایی شرکت یا سازمان هستند باید بتوانند حس علاقه و وظیفه شناسی را در کارمندان تقویت کنند؛ زیرا اغلب کارکنان مانند ربات با برنامه تکراری هر روز در محل کار حضور پیدا می‌کنند و یک وظیفه تکراری را به روش‌های تکراری انجام می‌دهند تا پس از پایان ساعت کاری از محل کار خارج شوند! بدون شک چنین سیستمی نه تنها پیشرفت نخواهد کرد بلکه در رقابت با سایر شرکت‌ها هم عقب خواهد ماند؛ از این‌رو مدیران باید با چگونگی پرورش پرسنل خلاق در شرکت یا سازمان آشنا شده و از این راهکارها برای بال و پر دادن به فردیت کارمندان و پرورش نوآورثی آن‌ها بهره ببرند. در ادامه 4 روش پرورش تفکر پرورش در سازمان را بیان می‌کنیم:
1-    ایجاد انگیزه در پرسنل

یکی از اصلی‌ترین و مهمترین پیش نیازهای خلاقیت، علاقه است؛ بنابراین مدیران باید به جای الزام به انجام کار از مشارکت، هم اندیشی و همفکری در محیط کار استفاده کنند. در واقع به جای اینکه به پرسنل بگویند «باید این کار را انجام دهید»، از جمله «چه کاری می‌توانیم بکنیم» استفاده کنند تا گامی موثر در رسیدن به ایجاد انگیزه در کارکنان برداشته شود و افراد فعال بتوانند با احساس مثبت، ایده‌های خود را برای انجام بهتر مسائل به‌کار گیرند.
2-    ایجاد چالش کاری در محیط کار

روزمرگی عامل نابودی انسان و فعالیت کاری است؛ از این‌رو کارمندان در محیط کار به تنوع نیاز دارند. مدیران باید با ایجاد چالش در محیط کار به افزایش توان کاری پرسنل و بروز خلاقیت بیشتر کمک کنند که این موضوع با تعریف مسئولیت‌های جدید و متفاوت برای کارمندان امکان‌پذیر خواهد بود.
3-    احترام به پرسنل

مدیران سازمان با تشویق از طریق پاداش یا ارسال پیام تبریک، می‌توانند احترام خود را به کارمندان نشان دهند. فراهم کردن رقابت دوستانه در محیط کار یا در نظر گرفتن پاداش‌های به موقع برای رسیدن به این هدف بسیار تاثیرگذار خواهند بود.
4-    تقدیر از شکست‌های ناشی از خلاقیت

اغلب ایده‌های نوآورانه در شرکت یا سازمان با شکست مواجه می‌شوند؛ از این‌رو مدیران باید برای ایجاد انگیزه و پرورش پرسنل خلاق از ایده‌های جدید و نو تقدیر کنند، حتی اگر به شکست منجر شوند. پاداش دادن به افرادی که برای ارائه ایده‌های نوآورانه شجاع هستند، گام موثری برای رسیدن به موفقیت در آینده خواهد بود.
جمع‌بندی

در مطلب فوق سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی در ارتباط با چگونگی پرورش پرسنل خلاق در اختیار مدیران و رهبران سازمان قرار دهیم تا بتوانند فضای مناسبی را برای ذهن‌های خلاق در محیط کار فراهم کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *