احترام به تفاوت‌ ارزش‌ها در محیط کار



ارزش‌های انسانی به عنوان ابزاری برای مدیریت روابط انسانی، شناخت اهداف و رسیدن به آن‌ها شناخته می‌شوند که این موضوع در محیط کار سازمان یا شرکت هم بسیار حائز اهمیت است. ارزش‌های هر شخص در جامعه و سازمان بیانگر درستی یا نادرستی اعمال، حالات و رفتارها هستند. اشخاص بر اساس ارزش‌های خود به درستی اعمال، حالات و رفتارها برای رسیدن به اهداف نظر خواهند داد و می‌توان گفت که ارزش‌های هر شخص برای وی اهمیت متفاوتی دارد؛ از این‌رو با توجه به شدت اهمیت ارزش‌ها، می‌توان یک نظام ارزشی را برای فرد، گروه، سازمان یا جامعه در نظر گرفت.

امروزه افراد مختلف با دیدگاه ارزشی متفاوت در کنار هم در محیط کار سازمان یا شرکت مشغول فعالیت هستند که این تفاوت ارزش‌های پرسنل و کارمندان باید به بهترین شکل ممکن توسط اعضا و رهبران سازمان مدیریت شود تا درعین احترام به تفاوت در محیط کار ناشی از تفاوت ارزش‌ها، اختلاف نظرها بیان شوند تا نظم و انسجام بین اعضای گروه یا تیم از بین نرود. حال مدیران و اعضا سازمان همواره به دنبال راهکارهایی در خصوص احترام به تفاوت‌های ارزشی در محیط کار هستند که در اینجا تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با چگونگی مدیریت تفاوت ارزش‌ها در سازمان، گروه یا تیم در اختیار افراد قرار دهیم؛ پس توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.
ارزش‌های انسانی چیست؟

ارزش‌های انسانی در حقیقت فضیلت‌های اخلاقی هستند که به افراد در تعامل با دیگران و رفتار صحیح کمک خواهند کرد. ارزش‌های انسانی سبب ارزشمند شدن و هدفمند شدن زندگی می‌شوند و به افراد هویت می‌بخشند. انواع ارزش‌های انسانی شامل احترام، حقیقت، محبت، همدلی، عشق، صلح، صراحت و … می‌شوند که افراد با وجود چنین ارزش‌های انسانی، می‌توانند از ارزش‌های اخلاقی مختلف در جامعه چون صداقت، عدالت، امتناع از خشونت و … برخوردار شوند. به‌طور کلی ارزش‌های انسانی باعث رهبری افکار، گفتار و رفتار افراد می‌شوند؛ از این‌رو اهمیت بسیار بالایی دارند که شناخت ارزش‌ها و توجه به آن‌ها به رشد و پیشرفت افراد در مسیر زندگی کمک خواهد کرد.
اهمیت تفاوت ارزش‌ها در محیط کار

شخصیت و طرز تفکر اعضا در یک سازمان، گروه یا تیم با یکدیگر متفاوت خواهد بود و هر یک از افراد رویکرد، نگرش و ارزش‌های متفاوتی برای حل مسائل و مشکلات دارند؛ از این‌رو نحوه تصمیم‌گیری اشخاص متفاوت خواهد بود. حال تا زمانی‌که اختلاف نظر در محیط کار سازمان، گروه یا تیم به موضوعی برای مسائل شخصی تبدیل نشود، می‌تواند مثمرثمر و مفید باشد؛ زیرا افراد می‌توانند نظرات یکدیگر را بشنوند و به جمع‌بندی برسند تا در نهایت در کمال همکاری و هم افزایی کارها برای رسیدن به هدف مشترک سازمان پیش روند.

تفاوت ارزش‌ها در محیط کار بر مبنای قوانین درون سازمانی و قواعد رفتاری در فرهنگ سازمانی بروز خواهد کرد که مدیران و اعضا سازمان موظف هستند تا از اولین روز شروع همکاری، احترام و اعتماد به عقاید را در فرهنگ سازمان نهادینه کنند. احترام به تفاوت‌ها در محیط کار با اهمیت دادن به نظر اعضا، عدم تمسخر اظهارنظرهای اعضا و درک نقطه نظرات همکاران اتفاق می‌افتد تا در نهایت همه نفرات بتوانند بدون ترس از مسخره شدن در محیط کار، عقاید و ارزش‌های خود را بیان کنند.
چگونگی احترام به تفاوت ارزش‌ها در محیط کار  

از آنجایی‌که در یک سازمان، گروه یا تیم، افراد مختلفی با تفاوت ارزش‌ها و دیدگاه‌ها حضور دارند؛ از این‌رو اشخاص باید در روابط با دیگران به خواسته‌ها و تفاوت‌هایی که با هم دارند، توجه کنند تا روابط انسانی و اجتماعی پایدارتر شود. افراد باید همواره در محیط کار قانون طلایی «با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود» را رعایت کنند تا بتوانند در محیطی سالم و آرام توام با احترام به انجام کار بپردازند و در نهایت بازدهی بیشتری داشته باشند.

بدون تردید یکی از راه‌های تقویت و حفظ روابط انسانی پایدار در زندگی اجتماعی و روابط بین فردی در محیط کار این است که تفاوت ارزش‌ها و باورهای افراد شناسایی شده و در ارتباط با آن‌ها به این تفاوت‌ها توجه شود؛ زیرا کم توجهی به تفاوت ارزش‌ها در ارتباط میان افراد سبب تاثیرات منفی خواهد شد؛ بنابراین بی توجهی و کم توجهی چه عمدی چه سهوی در میان اعضای یک خانواده یا همکاران محیط کار، می‌تواند بر روی کیفیت ارتباط تاثیرات منفی داشته باشد. به‌طور کلی کلید روابط خوب و پایدار در هر محیطی، احترام به تفاوت ارزش‌ها خواهد بود و به حفظ و ارتقای روابط انسانی منجر خواهد شد.
احترام در محیط کار؛ چگونه در محل کار مورد احترام همه باشیم؟

بسیاری از افراد در محیط کار همواره این سوال را در ذهن دارند که چگونه در محل کار مورد احترام همه باشیم؟ زیرا احترام در محیط کار و محترم بودن در میان همکاران سبب می شود تا روز کاری آسان‌تر سپری شود. محترم بودن باعث پیشرفت شغلی و رشد افراد خواهد شد و در نهایت منجر به پیشرفت در همه آن چیزی که اعضای سازمان، گروه یا تیم همیشه به دنبال آن هستند، می‌شود. رعایت موارد زیر به کسب احترام در محیط کار منجر خواهد شد:

    احترام به دیگران
    درست انجام دادن کارها
    باوقار بودن
    محتاط بودن
    ظاهر خوب و آراسته
    داشتن اعتماد به نفس
    ماندن بر روی حرف
    داشتن خونسردی و آرامش
    احترام قائل شدن برای خود
    انجام وظایف به نحو احسن
    داشتن برنامه و هدف برای پیشرفت کار
    راز دار بودن
    عدم توهین به همکاران
    یاد گرفتن «نه» گفتن در محیط کار
    صبور بودن

جمع‌بندی

در مطلب فوق سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی در ارتباط با چگونگی احترام به تفاوت ارزش در محیط کار در اختیار رهبران و اعضای سازمان، تیم و گروه قرار دهیم تا بتوانند با حفظ نظم و انسجام برای رسیدن به اهداف مورد نظر گام مثبت و موثری بردارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *