مسئولیت صنایع در برابر آلودگی

امروزه، تغییراتی در زندگی افراد اتفاق افتاده است که نتیجه آن،  رشد و ترقی از زندگی سنتی به صنعتی  و تولید ماشین‌هایی در جهت کمک به بشر شده است و همین امر نیز در زمینه‌های مختلف، میزان آلودگی هوا، خاک و آب را افزایش می‌دهد و به این ترتیب، علاوه بر اینکه زندگی و سلامت جسمی افراد را به خطر می‌اندازند. در این محتوا قصد داریم در مورد مسئولیت صنایع در برابر آلودگی، اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم با ما همراه باشید.
نقش صنایع در آلودگی هوا و  محیط زیست

توسعه‌های اقتصادی در هر کشور، از اهمیت بالایی برخوردار است و این موضوع، از یک سو با صنایع مختلف و تکنولوژی در ارتباط است و از سوی دیگر نیز باعث ایجاد آلودگی در محیط زیست می‌شود. چرا که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، معمولا برای تقویت پایه‌های اقتصادی کشور خود، بر بخش صنعت، تاکید بیشتری دارند و همین امر نیز باعث می‌شود که اکثر صنایع مختلف، به صورت غیرمسئولانه اقدام به بهره‌برداری از محیط زیست کنند و به این ترتیب باعث تخریب، آلودگی و مشکلات زیست محیطی شوند.

با توجه به اینکه صنایع مختلف نقش بسیار مهمی در توسعه کشورها دارند، بنابراین فعالیت‌ آنها در زمینه تولیدات مختلف نیز بیشتر است و همین امر باعث می‌شود که میزان آلودگی ناشی از صنایع در محیط بسیار زیاد باشد.

همچنین صنایعی مثل صنعت خودروسازی، کارخانجات معدنی، فلزی، صنعت سیمان، پتروشیمی، فولاد و موارد دیگری از این قبیل،به دلیل ایجاد دودهای غلیظ و آلوده ناشی از تولید محصولات خود، نقش بسیار زیادی در آلودگی هوا و در نهایت تخریب لایه اوزون دارند.
راهکارهای کاهش آلودگی ناشی از صنایع

امروزه، با اینکه صنعت‌ها به صورت روزانه در حال توسعه هستند اما مساله آلودگی محیط زیست توسط صنعت‌های شیمیایی هنوز حل نشده است و به مراحل بسیار حاد و خطرناکی رسیده است. و اثرات بسیار بدی مانند تخریب لایه اوزون، تولید دودهای شیمیایی، ایجاد گازهای گلخانه‌ای، ایجاد انواع بیماری‌های مختلف تنفسی مثل آسم و الرژی برای انسان، بیماری‌های سرطانی و خطرناک برای انسان و همچنین انواع خطرات دیگر برای موجودات زنده را به همراه دارد.

برای جلوگیری از ایجاد آلودگی و یا کاهش آن، لازم است که صنایع یکی از راهکار زیر را رعایت کنند:
کاهش تولیدات

یکی از راه‌های جلوگیری از آلودگی این است که صنعت‌های مختلف، تولیدات خود را کمتر کنند  تا جایی که می‌توانند از تولید اضافه جلوگیری کنند که به این ترتیب میزان ایجاد آلودگی کمتر شود. این راهکار با وجود اینکه از میزان آلودگی می‌کاهد اما با کاهش تولیدات خود، ضرر و زیان‌های زیادی نیز متوجه اقتصاد و رشد توسعه یک جامعه می‌شود.
تغییر تکنولوژی تولید توسط صنعت‌ها

راهکار دوم این است که صنعت‌ها روند تولید خود را تغییر دهند. امروزه استفاده از سوخت‌های مختلف در کارخانجات باعث ایجاد آلودگی هوا و همچنین تولید آلاینده‌های مختلف برای تخریب محیط زیست و آلوده کردن‌ آب‌های مصرفی و زیر زمینی می‌شوند که بهتر است کارخانجات با تغییر نوع سوخت خود، از ایجاد مشکلات زیست‌محیطی جلوگیری کنند. برای مثال، اگر صنایع مختلف مثل پلایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی بتوانند به جای سوخت مازوت از گازهای طبیعی برای تولیدات و روند کار کارخانه‌های خود استفاده کنند.
استفاده از تكنولوژي کنترل آلودگی

یکی از اصلی‌ترین دلایل مسئولیت صنایع در برابر آلودگی و ایجاد مشکلات زیست محیطی، استفاده صنایع از تکنولوژی‌های قدیمی و فرسوده است. متاسفانه در بیشتر صنعت‌ها مثل کارخانه‌های ذوب آهن، تولید آلومینیوم، فولاد و … شاهد این هستیم که مدیران از دستگاه‌های کهنه و فرسوده برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند که این،  سهم بسیار زیادی در آلایندگی زیست محیطی دارد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از ایجاد آلودگی و نا امن کردن محیط زیست برای موجودات زنده، بهتر است از تکنولوژی‌های جدید بجای دستگاه‌های قدیمی استفاده شود؛ به عنوان مثال، بهتر است  برای جلوگیری از آلودگی هوا،  بر روی دودکش‌ها در کارخانه‌های تولید و صنایع پتروشیمی می‌تواند میزان آلودگی‌ها توسط دود‌ها را کاهش دهد.
سخن آخر

با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی، هر روز شاهد اختراع روش‌های نوین و جدید برای حفظ سلامت محیط زیست و جلوگیری از ایجاد آلودگی‌ها توسط صنایع در آن هستیم. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مسئولیت صنایع در برابر حفظ محیط زیست و زندگی موجودات از نفوذ آلودگی‌های هوا، آب، غذا و همچنین آلودگی‌های صوتی بسیار مهم و حیاتی است. بنابراین باید برای یاد بگیریم که نه تنها از روش‌های نوین برای حفاظت حیات بشر در مقابل آلودگی‌ها  استفاده کنیم بلکه به نوبه خود بتوانیم راهکارهای جدید برای مقابله با این مشکلات ابداع کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *